آموزش پرورش قارچ ، ماهی و دیگر گیاهان و جانوران

در این وبلاگ به شما آموزش پرورش قارچ و سایر جانداران و گیاهان را خواهیم داد.

آموزش پرورش قارچ ، ماهی و دیگر گیاهان و جانوران

در این وبلاگ به شما آموزش پرورش قارچ و سایر جانداران و گیاهان را خواهیم داد.

سعی داریم روزانه با آموزش پرورش قارچ ، پرورش ماهی ، پرورش میگو و سایر حیوانات و گیاهان شما را با چالش هایی که در مراحل پرورش این موجودات با آن روبرو خواهید شد و همین طور درآمد پرورش قارچ و سایر موجودات را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم.

بایگانی

آموزش پرورش قارچ ترافل در ایران

سه شنبه, ۱۸ تیر ۱۳۹۸، ۰۳:۵۱ ب.ظ

فراگیری رویش قارچ ترافل در کشور ایران 

در سه ماهه ابتدا همین سال بیشتراز ۳۵ بدن قارچ ترافل ساکن ایجاد شده در میدان های جنگلی بخشها زاگرس و استان های شمالی به کشورهای اروپایی صادر شد . 

ارزش ترافل سیاه ساکن موسوم به Aestivum در بازار داخلی هر کیلوگرم دربین ۳۵ تا ۱۰۰ هزار تومان و در بازارهای فی مابین المللی ۱ . ۵ تا ۶ میلیون تومان خرید و فروش می شود , اذعان کرد : ایجاد قارچ ترافل یکی‌از مصادیق اجرایی شدن برنامه اقتصادی مقاومتی و اقتصاد درونزا و برون نگر است . 

برای ایجاد ارقام باارزش قارچ ترافل طرح فنی و اجرایی آن تنظیم و پنج استان لرستان , ایلام , اردبیل , گلستان و گیلان تحت عنوان پایلوت گزینش گردیده اند . 

در استان لرستان با تفاهمی که برای اجرای طرح ساخت قارچ ترافل Aestivum با استانداری و رییس اداره مجاهدت کشاورزی این استان انجام داده ایم قرار است , این رقم قارچ در مرحله ۴ هکتار کشت شود . 

قارچ ترافل با ریشه گیاهانی نظیر فندق و فضای سبز بلوط همزیستی دارااست و به احیا و صیانت از بیشه ها و اقتصادی خیس شدن گلشن های فندق یاری می نماید . 

پرورش قارچ ترافل

مدیریت کل دفتر کار کارها گلخانه ها , گیاهان دارویی و قارچ معاونت کارها باغبانی تصریح کرد : به ازای هر هکتار کشت قارچ ترافل بعد از پنج سال می توان ۲۰ تا ۹۰ کیلوگرم کالا در میدان های جنگلی و گلشن های فندق ایجاد کرد و تا ۳۰ سال هم قابلیت و امکان برداشت موجود است . 

او تلقیح قارچ ترافل از روش تزریق به ریشه برای تقویت فضای سبز دیرین بلوط که مبتلا تنش زیستی و محیطی گردیده اند را از برنامه های این دفتر کار تیتر کرد . 

قارچ ترافل با دقت به‌این این‌که از مدل مایکورایزها میباشند قادرند موادسازنده خاک را در ریشه جذب و رطوبت بیشتری در نزدیکی ریشه طبیعت بلوط نگهدارند . 

او با اشاره به نیازهای آموزشی و ترویجی ساخت قارچ ترافل ذکر کرد : به مراد سوق‌دهی فایده برداران عرفی قارچ ترافل مستقر در میدان های جنگلی طبیعت بلوط برنامه آموزشی , آگهی و ترویجی پایه گذاری کردن شده و اولیه زمان آموزشی به سوی ارتقای ساخت , برداشت و بسته بندی این جنس در یک کدام از استان های شمالی در اسفند ماه همین سال برگزار خواهد شد . 

مدیریت کل محل کار کارها گلخانه ها , گیاهان دارویی و قارچ معاونت کارها باغبانی در عین حالا اذعان داشت : ورود به ساخت این قارچ علاوه بر ارتقای صادرات و حضور در بازارهای جهانی , موجب اشتغالزایی نو و تقویت رینگ های گذشته و پسین ایجاد می شود . 

او با اشاره به‌این اینکه اکنون راءس تلقیح نهال از روش قارچ ترافل در میهن جان دار نیست , تصریح کرد : در صورتیکه نهال های تلقیح شده برای اجرای پایلوت , یک توشه به سرزمین وارد و راءس تلقیح نهال در جمهوری اسلامی ایران راه‌اندازی شود , رینگ ابتدا این طرح برای تهیه و تنظیم گذاشته و رینگ های سورتینگ , بسته بندی و صادرات هم فعال خواهد شد . 

در حوزه قارچ , ارقام متنوعی می بایست داشته باشیم تا در معرض تهدید تک محصولی شدن قرار نگیریم ضمن آن که بتوانیم سرانه مصرف این جنس را که کمتر از یک کیلوگرم در میهن است تا پایان برنامه ششم به بیشتراز ۱ . ۵ کیلوگرم برسانیم . 

طرح کشت قارچ خوراکی ترافل ( دنبلان ) با خط مش جذب درخواست کنندگان سرمایه‌گذاری برای ساخت نهال تلقیح شده با قارچ ترافل و متقاضی ها ساخت قارچ ترافل مهیا و در سطح آخرین شدن است . 

مدیریت انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی سرزمین روز جاری در گفت‌وگو با خبر نگار ایانا بابیان این‌که در‌این طرح واحدهای کوچک مقیاس حق تقدم دارا‌هستند , اظهار کرد : در طرح کشت قارچ خوراکی ترافل ( دنبلان ) واحدهای کوچک مقیاس با تراز زمین موردنیاز یک‌هزار و 500 متر و گنجایش ایجاد 50 بدن در سال دقت شده‌است بنابراین سرمایه‌گذاران با منابع مالی محدود هم می توانند در‌این طرح کمپانی نمایند . 

کاشت قارچ دنبلان به دلیل بها غذایی بالا مورد دقت قرار میگیرد . این قارچ از لحاظ صورت ظاهری با قارچ های دیگر تفاوت دارااست . ولی این تفاوت در خاصیت قارچ و مزه آن هم به چشم می خورد . قارچ دنبلان یک قارچ پایین زمینی است که بسته به موقعیت کاشته می شود . 

قارچ ترافل برای بارور شدن و وصال به پرورش کافی به وضعیت محیطی خاصی نیاز دارااست . بدین ترتیب در هر محیطی نمی‌توان ناآگاهانه به کشت قارچ دنبلان روی آورد . ابتدا بایستی از وجود این حالت یگانه مطمئن شد و بعد از آن مبادرت به رشد نمود . 

قارچ ترافل 

قارچ ترافل ( یا این که دنبالان ) نوعی قارچ خوراکی لوکس و کیمیا است . این قارچ در گونه‌های متعدد به رنگ‌های قرمز رنگ تیره , خاکستری , سپید , بنفش و سیاه یافت می‌گردد اما لذیذترین گونه آن دارنده پوستهٔ به رنگ مشکی است . دو دسته سیاه و سپید این قارچ گران‌قیمت‌ترین قارچ‌های دنبلان زیرزمینی می باشند . بیش‌ترین میزان مصرف قارچ دنبلان در رستوران‌ها , صنعت های غذایی , تهیهٔ گونه های سس‌ها و روغن‌های معطر و هم داروسازی است . رمز آشپز پر اسم و رسم فرانسوی , ژان آنتلم بریلا - سوارین , دنبلان را الماس آشپزخانه کنیه داده‌است 


قارچ ترافل , که در عمق تقریباً ۳۰ سانتیمتری و در جوار ریشهٔ گیاهان پرورش میکند , شکلی مشابه به سیب زمینی دارااست و اندازهٔ آن از یک فندق تا اندازهٔ یک پرتقال می باشد . دنبلان به شکل ارگانیک در بخش اعظمی از بخشها معتدل چشم می شوند و آنها را به وسیلهٔ سگ یا این که خوک تربیت‌شده پیدا می کنند . قارچ ترافل کوهی سپید در سال ۲۰۰۱ به ارزش هر کیلو فی مابین ۲۰۰۰–۴۵۰۰ دلار ایالات متحده بفروش رفته‌است . در دسامبر ۲۰۰۹ این قارچ به بها ۱۴٬۲۰۳ دلار بر کیلوگرم فروخته می شد . رکورد ارزش یک دنبلان سپید در دسامبر ۲۰۰۷ زده شد ; کازینوداری به اسم استانلی هو مبلغ ۳۳۰٬۰۰۰ دلار برای خرید یک دنبلان ۱٫۵ یک کیلویی پرداخت کرد . 


تاریخچه قارچ ترافل 

زمان باستان 

اولین بار در سنگ - نوشته‌های سومریان , درباره با طعام معاندان شان , به دنبلان اشاره شده است . [۱۱] در نوشته‌های تئوفراستوس , در قرن چهارم پیش از به دنیاآمدن , هم از دنبلان یاد میگردد . در آن زمان منشأ این قارچ مرموز بود ; پلوتارخ و دیگر افراد اندیشه می‌کردند دنبلان از رعد و برق , حرارت و آب در خاک پدید میاید , در طرف مقابل جوونال باور داشت منشأ دنبلان رعد و برق و باران است . سیسرو دنبلان‌ها را خردسال ها زمین می‌دانست در حالی که دیوسکوریدس آنها‌را ریشه‌های ناهنجار می‌نامید[۱۲] در دوران باستان در ایتالیا سه گونه دنبلان به فعالیت می‌آمد , ولی رومیان صرفا نوعی از آن را , که تروفل ( تروففلس ) نامیده میشد , به کارگیری می‌کردند . این قارچ‌ها از کارتاژ و لیبی می‌آمد . در‌این مکان‌ها , در دیر باز , آب و هوای ساحلی به بی آبی روز جاری نبوده‌است . 


قرنها وسطی 

در دوران قرنها وسطی دنبلان بندرت به کارگیری میشد . در سال ۱۴۸ , تاریخ‌نگار پاپ , بارتلمئو پلتینا , ضمن اشاره به دنبلان گردی شامهٔ خوب نوعی از خوک را می‌ستاید . [۱۳] طبق حدیثی که به وسیلهٔ سعید ابن زید از رسول اسلام نقل شده , دنبلان نظیر ترنجبین است و آب آن بیماری دیده را معالجه مینماید . [۱۴] 


رنسانس و عصر نو قارچ ترافل 

در دورهٔ رنسانس , دنبلان در اروپا محبوبیت یافت و در دربار فرانسیس اولیه , سلطان فرانسه , مورد اعتنا قرار گرفت . در قرن شانزدهم آشپزهای اروپایی , بویژه فرانسوی , ادویه‌جات شرقی را بتدریج کنار قبلی و به طعم‌های ارگانیک روی آوردند . در سال‌های ۱۷۸۰ دنبلان به آوازه تام رسیده بود و صرفا در سفره تسلط یافت میشد . در ورقه ۲۳۵ جلد نخستین کتاب خواجه تاجدار اثر ژان گوزه فرانسوی که به مداد ذبیح‌الله منصوری ترجمه شده است درج شده شده که آقامحمدخان قاجار پیشین از اعلام پادشاهی و در زمان تدارکات نظامی پدرش برای از پای درآوردن کریم و مهربان خان زند نزدیک به سال‌های ۱۱۶۸ ه‍ . ق به آنگاه که از ناحیه انزلی گذر می‌نمود , رویت کرد اسب‌های مردم محلی با رایحه کشیدن زمین دنبلان زمینی پیدا می‌کردند . 

قارچ ترافل


کشت تجاری قارچ ترافل 

همت برای اهلی سازی و کاشت دنبلان سود بخش بوده‌است . مردمان در طی قرون بازدید کرده بودند که‌این قارچ تنها در تحت طبیعت خاصی رویش می‌نماید . ٔبر این پایه , در سال ۱۸۰۸ , ژوزف تالون ( Joseph Talon ) فرانسوی میوه‌های ریخته شده در پایین طبیعت بلوط را عده کرده و کاشت . فیض موفقیت‌آمیز بود : سالها آنگاه , در ذیل درخت‌های پرورش کرده دنبلان بازدید شد . در سال ۱۸۴۷ , آگوست روسو فرانسوی , با کاشتن میوه‌های جمع‌آوری شده از ذیل درختانی که قبلاً در آنجا دنبلان تماشا شده بود , یک مزرعه‌ای ۷ هکتاری دنبلان تشکیل داد . وی به همین علت در سال ۱۸۵۵ جایزه‌ای از نمایشگاه بین‌المللی اخذ کرد . در آخرها قرن نوزدهم آفت اکثر اوقات کرمهای ابریشم را در جنوب فرانسه از در بین موفقیت , و در فیض باغ ها توت بلا به کار گیری شدند . فیض آنکه زمین متعددی برای رشد دنبلان دردسترس قرار گرفت . در سال ۱۸۹۰ حدود ۷۵۰۰۰ هکتار درخت تولیدکننده دنبلان در فرانسه کشت شده بود .

به شما توصیه میکنیم مطلب زیر را نیز بخوانید:

پرورش قارچ در منزل با کمترین امکانات

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۸/۰۴/۱۸
  • ۳۲۷ نمایش
  • رضا نوروزی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی